ראשי / מדריך קנייה / ב' זה בגאז'
צילום: fotolia
צילום: fotolia

ב' זה בגאז'

מכוניות המיני חוגגות, הגיר הידני בעלייה, אבל ישראלים רבים עדיין רוצים "אוטו גדול,"  גם אם בסך הכל מדובר בסופר מיני עם ישבן מוגדל . שברולט סוניק מול יונדאי i25 במבחן השוואתי

בשנה האחרונה מלווה "ממון" בהנאה גדולה את שלוש המגמות המרעננות של שוק הרכב השמרני שלנו, עלייתן של מכוניות המיני מקוריוז לקבוצה שתופסת 10% מהשוק, ההצלחה של דגמי הסטיישן והקאמבקון שמבצע הגיר הידני, כן, ההוא עם הקלאץ'.

אבל לא כל הנהגים מחפשים משהו אחר. רבים עדיין מחפשים את המשפחתית הקלאסית, זאת שנראית גדולה ומכובדת, עם מבנה שלוש קופסאות – תא מנוע, תא נוסעים ותא מטען נפרד מאחור. וכאן גדל בהתמדה נתח השוק של מכוניות הסדאן הקטנות, שמציעות כיום ממדים של משפחתיות הדור הקודם ורמות בטיחות ואבזור שאף יונדאי אקסנט לא חלמה עליהן, לצד הבטחה לצריכת דלק עדיפה על פני מאזדה 3 ודומותיה. מחליפת האקסנט, ה,i25- ניצחה אצלנו את מאזדה 2 סדאן במבחן המשפחתיות הקטנות האחרון שערכנו, והיום מגיע תורה להגן על התואר מול שברולט סוניק החדשה, היורשת של השברולט אוואו שאף אחד לא יתגעגע אליה.

יצרנים מתחרים, נתונים כמעט זהים. גרסאות בסיס עם 1,400 סמ"ק וגרסאות 1,600 מחוזקות, בגרסה רגילה ובגרסה מאובזרת לשוק הפרטי, שמעניקה תוספת אבזור גדולה תמורת תוספת מחיר זעירה, שנועדה להרחיק ממנה את חברות הליסינג. האם הסוניק, שכמו הi25- מגיעה אלינו מדרום קוריאה, טובה מספיק כדי לאתגר אותה? כמה חודשים לפני שלשוק הזה מצטרפת קאיה ריו החדשה והמעניינת, יצאנו לבדוק מי תהיה אמת המידה שעליה היא תצטרך לגבור.

ספורטיבית או כוחנית?

בעיצוב החיצוני נרשם הניצחון לטובת היונדאי. לא שהסוניק נראית רע, אבל הi25- נאה יותר, עם מראה ספורטיבי וזורם יותר, נתמך בקו מותניים מתקמר וקצת מזכיר מכונית קופה. בסוניק אהבנו יותר את פנסי החזית המעוגלים, אבל פחות את המראה המעט "בולדוגי" של תא המנוע,שמתעגל מהר מדי כלפי הגריל הקדמי המרובע. כוחני יותר – אבל פחות אלגנטי.

כשפותחים את הדלת גוברת השברולט. הדשבורד, לוח השעונים הדיגיטלי וכל כפתורי התפעול נראים נועזים יותר, ונהנים מעיצוב מקורי יותר משל סביבת הנהג הסולידית ביונדאי. בשתיהן הפלסטיקים ובדי הריפוד איכותיים בהרבה מקודמותיהן, אם כי לא ברמה שתטריד את פולקסווגן פולו.

שתיהן גם נדיבות מאוד בגרסאות המאובזרות שקיבלנו למבחן, עם חלון שמש (סאנרוף,( חישוקי סגסוגת, רדיודיסק מתופעל מההגה ובעל כניסות ,AUX USB/ מחשב דרך ו6- כריות אוויר. ממש לא משפחתיות עוני. אולם היתרון הוא של השברולט, שמצוידת גם בבקרת שיוט (קרוז קונטרול) ובגלגל הגה מצופה עור.

מנגד היונדאי מרווחת יותר במושב האחורי, במרווח הברכיים והכתפיים, אם כי בשתיהן יתקשו לשבת שלושה מבוגרים בנוחות. ביונדאי יסבול מי שיישב במושב האחורי באמצע יותר מאשר עמיתו בשברולט סוניק, בגלל "גיבנת" במרכז המושב. המושב האחורי של הסוניק נמוך יותר ואינו מספק תמיכה מלאה לירכיים. לשתיהן מושבי נהג נוחים, עם יתרון לשברולט בתנוחת הנהיגה הודות להגה שמתכוונן גם לעומק, בניגוד ליונדאי. לסוניק יש גם תא מטען גדול יותר 504) מול 465 ליטר נפח,( אולי בגלל שיש לה גלגל רזרבי קטן, לעומת גלגל רזרבי רגיל .i25- 6

הילוכים: יותר מדי?

לסוניק יש 116 כ"ס אבל גיר אוטומטי עם 6 הילוכים, הרבה יחסית למתחרות. לi25- יש 124 כ"ס, אבל רק 4 הילוכים. אז מי באמת זריזה יותר? היונדאי ובפער משמעותי, גם בזינוק מהמקום וגם בתאוצת ביניים, מ80- ל120- קמ"ש, עם 8.1 שניות מול 11 שניות. התיבה של הסוניק מעבירה הילוכים שלא לצורך, מחפשת כל הזמן את ההילוך הגבוה, רק כדי לרדת ממנו בכל לחיצה קטנה על הדוושה. מצב הטיפטרניק שלה מעצבן, כמו בפוקוס החדשה, מותקן בכפתור על גבי ידית ההילוכים, במקום להזיז את הידית עצמה מעלה ומטה, כמו ביונדאי. ואם זה לא מספיק, הסוניק כבדה ב150- ק"ג, משודכת למנוע רועש ולא נעים – וגם לא חסכונית. למרות ריבוי ההילוכים היא השיגה במבחן התובעני 8.3 ק"מ לליטר, לעומת 10.4 קמ"ל ביונדאי. זה פער משמעותי, הגם ששתי המכוניות ישפרו את הצריכה בכ20%- בנהיגה שגרתית ורגועה. בדיעבד אפשר היה לצפות את זה מהציון הירוק של השברולט, קבוצה 7 מ,15- כמו סובארו פורסטר ,(!) לעומת 4 מ15- ביונדאי.

הסוניק זוכה בכמה נקודות בפרק התנהגות הכביש, עם אחיזה גבוהה יותר, ריסון טוב של נטיית הגוף בפניות והגה סביר. היונדאי רכה ונוחה יותר, מדויקת פחות בסיבובים. להגה שלה נטייה מוגזמת למרכוז.

סיכום: לא קטנות בכלל

בסך הכל מדובר בשתי מכוניות שעשו קפיצת מדרגה גדולה לעומת הדגמים שאותם החליפו. שתיהן יכולות לשמש רכב משפחתי נוח, בטוח ושימושי, כשהן זולות ב10,000- שקל ומאובזרות יותר מגרסאות הבסיס של משפחתיות ה1,600- סמ"ק. הסוניק מפתיעה לטובה אבל היונדאי עדיפה על פניה, בעיקר בזכות יתרון הביצועים וצריכת הדלק.

i יונדאי i25 מנוע: 1,591 סמ"ק, הספק 124 כ"ס ב•6,300 סל"ד, מומנט 15.9 קג"מ ב•4,200 סל"ד. גיר: אוטומטי, 4 הילוכים, טיפטרוניק. הנעה קדמית. ביצועים (יצרן11.1 :( שניות מ•0 ל•100 קמ"ש, 185 קמ"ש מהירות מרבית, 15.6 ק"מ לליטר במשולב. זיהום אוויר: 148 גרם CO2 לק"מ, קבוצת זיהום 4 מ•.15 בטיחות: טרם נבחנה במבחן הריסוק האירופי. 6 כריות אוויר. אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ. מחיר: 110 אלף שקל.

i שברולט סוניק

מנוע: 1,598 סמ"ק, הספק 116 כ"ס ב•6,000 סל"ד, מומנט 15.8 קג"מ ב•4,000 סל"ד. גיר: אוטומטי, 6 הילוכים, טיפטרוניק. הנעה קדמית. ביצועים (יצרן11.7 :( שניות מ•0 ל•100 קמ"ש, 186 קמ"ש מהירות מרבית, 15.6 ק"מ לליטר במשולב. זיהום אוויר: 169 גרם CO2 לק"מ, קבוצת זיהום 7 מ•.15 בטיחות: 5 מ•5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. 6 כריות אוויר. אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ. מחיר: 110 אלף שקל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>