ראשי / חדשות רכב / רכבת של אופנועים
ימאהה-MT09

רכבת של אופנועים

השוק הדו־גלגלי מסכם שנה מוצלחת ב-2015: לא רק שהמסירות זינקו בכ־10% בעקבות התגברות הפקקים באזור המרכז, אלא שהרוכבים לא הסתפקו בקטנועים והכפילו את מכירות האופנועים

 

עבודות להקמת הרכבת הקלה, התחתית בחלקה, במרכז מבצעת חינוך תחבורתי מחדש לישראלים רבים. עבודות חפירת התחנות בתל־אביב וברמת גן יוצרות שיבושים שמקרינים על איזור המרכז כולו, מורגשות היטב גם בידי תושבי הרצליה, פתח־תקווה, ראשון־לציון, חולון, מודיעין וכל מי שרוצה להיכנס בבוקר למרכז העסקים הישראלי.

חלק מהעובדים עושים שימוש ברכבת המתחזקת אך גם באוטובוסים, מזכירים לישראלים את יתרנות התחבורה הציבורית. במקביל מגלים מחדש ישראלים רבים את הכלים הדו־גלגליים חולצי הפקקים. שוק הקטנועים והאופנועים צפוי לסיים את 2015 בעלייה של כ־10% במכירות, עם כ־15,500 כלים. החפירות שהחלו בתל־אביב בקיץ האיצו את המגמה שהורגשה מתחילת השנה, של צמיחה בכמות הישראלים שמחפשים פתרון לפקקים המתארכים ולחיפושי החנייה.

"כיום הפקקים למי שמגיע מהפריפריה של גוש דן לתוך מרכזי התעסוקה בתל־אביב הם סיוט", אומר גדי אבירם, מנכ"ל מטרו, היבואנית הגדולה בענף, שהפורט פוליו שלה כולל את סאן־יאנג, ימאהה וקאוואסקי. "מהוד השרון לתל־אביב זו נסיעה של שעה וחצי בשעות השיא, בבוקר כמו אחר הצהרים. אתה פשוט עומד ברגעים מסוימים. המשבר שיחרר להרבה אנשים את הפקק התודעתי. הגידול במכירות השנה, שהואץ ככל שהחודשים התקדמו, כולל גם מי שמעולם לא רכבו לפני כן".

גם אולמות התצוגה של עופר־אבניר, יבואנית קימקו, סוזוקי, אפריליה ומוטוגוצי היו סואנים יותר השנה. "הרכבת הקלה מחזירה אנשים לכלים דו־גלגליים, מי שקנה השנה עשה זאת כדי להשתמש בהם בעיר או כדי להגיע אליה. אנחנו רואים בעיקר שלושה סוגי לקוחות כאלה. מי שכבר רוכב, אבל משתמש במבצעים ובהטבות הרבות של שוק מתעורר ותחרותי כדי לשדרג. יש את הלקוחות הטריים והירוקים, שמעולם לא רכבו, אבל החליטו שזה הזמן להתחיל. ויש את הרדומים, שרכבו בעבר על קטנוע אבל במסיבות כאלה או אחרות עברו למכונית. עכשיו הם חוזרים אלינו. ולא רק בגלל הפקקים".

ובאמת, ההפתעה של הענף השנה היא לא רק הגידול במכירות אחרי שנים של ירידה או קפיאה במקום, אלא הבחירה של רוכבים רבים לרכוש דווקא אופנוע. מכירות האופנועים צנחו בישראל כבר בשנות ה־90, ובשיא השלילי הגיעו לכ־5% מהשוק הדו־גלגלי. דגמים מצליחים היו אז כאלה שנמכרו מהם כמה עשרות בשנה, קצב מכירות נמוך יותר משל מכוניות פאר במיליון שקל.

אבל השנה משהו השתנה. נכון להיום מהווים האופנועים כ־25% מהשוק. הגורם המרכזי שהביא את היפוך המגמה היה שינוי דרגות הרישוי באירופה בינואר 2013, שעברו כבר לפני כמה שנים לחישוב לפי הספק המנוע, לא הנפח שלו. השינוי לפני שלוש שנים הרחיב את קטגוריית הרישיון הבינונית (A1) לעד 47 כוחות־סוס, במקום עד 33 כ"ס כמקודם. גם בישראל התאימו את רישיונות הנהיגה לאלו של אירופה, גם אם באיחור מה.

התוצאה היא שהמגמה העולמית של השנים האחרונות, גידול במכירות אופנועים יקרים ככלי פרמיום לספורט ולפנאי, התחלפה במגוון רחב ועשיר של אופנועים שמציעות היצרניות לכל סוג של שימוש, ולדרגות רישיון שונות. כמו בשוק הרכב שבו מתאמצים היצרנים להציע דגמים זולים מבעבר ובעלי תמחור תחרותי, גם יצרניות האופנועים זיהו את הפוטנציאל ובשנתיים האחרונות השיקו דגמים חדשים, שמספקים את הביקוש לכלים מהנים, מעוצבים וקלים לשליטה, תוך דגש על תמורה לכסף.

בישראל קיבל השינוי דחיפה נוספת, בעקבות הרפורמה במיסוי שהנהיג משרד האוצר באוגוסט השנה. עיקרה: ביטול האבחנה ההיסטורית בין קטנוע לאופנוע, ובכך הוזיל את מחיר האופנועים בעלי הנפח הבינוני. במקביל התייקרו אופנועי המנהלים גדולי הנפח, לרמת מחיר של 70־80 אלף שקל, כך שדגמי אופנועים רבים הפכו זולים יותר.

"יש כאן שילוב של כמה גורמים", אומר אבירם. "רוכבים מחפשים כלי שיעניק להם גם הנאה ברכיבה, מעבר לפתרון הפרקטי. היצרנים מציעים כלים זולים מבעבר, ורפורמת המיסוי דחפה את מחירים עוד יותר כלפי מטה. ובגלל שרוכבים רבים זקוקים לכלי שיוכל לעבור מרחקים גדולים יותר. כמו שיש עלייה במכירות הטי־מקס, קטנוע המנהלים של ימאהה, מאותה סיבה. אבל אם בעבר ההתלבטות הייתה בין טי־מקס לקטנועי מנהלים אחרים, היום נכנסים למשוואה גם האופנועים".

אחד הדגמים שממחישים את השינוי הוא דווקא אחד האופנועים הזולים בארץ, ההונדה MSX125, שנמכר ב־21 אלף שקל. מדובר באופנוע  עירוני בעיצוב לא שגרתי, ובמחיר של קטנוע בסיסי. "הופתענו מההצלחה של ה־MSX125", אומר אורן בננו, מנהל חטיבת האופנועים במאיר, יבואנית הונדה. "הוא זול, אבל אופנוע אמיתי, עם גיר רגיל וביצועים טובים משל קטנועים בנפח הבסיסי. אבל מה שבולט הוא שהרוכשים שלו, שרובם חדשים לתחום הדו גלגלי, נכנסים לזה עד הסוף. אנשים רוכשים אותו ומייד מתחילים לשדרג ולאבזר אותו, משהו שקצת אבד מהתרבות הדו גלגלית, של כלי שאתה רוכש כמו שהוא ורוכב עליו. רוכבים מספרים שעוצרים אותם ברמזור לשאול מה זה. מתי פעם אחרונה נהגים גילו עניין באופנועים? בכלל, אצל רוכבים חדשים רבים אנחנו רואים גם השקעה בציוד איכותי. היחס הוא לא כמו לרכוש מכונית. הם מתנהגים כמו רוכבים ותיקים ונכנסים לעומק התרבות הדו־גלגלית".

הגידול במכירות הביא את יבואנית הונדה לנסות לחזור לשוק אופנועי המנהלים ולחדש את ייבוא האינטגרה, עניין שנבחן כעת ברצינות עם היצרן. גם מאיר, כמו היבואנים האחרים, משקיעה כעת בשדרוג אולמות התצוגה, במועדוני לקוחות שמארגנים טיולים קבועים, ועוד.

האופנועים החדשים לא רק כלים יותר לרכיבה כדי להקהל את המעבר אליהם מקטנועים, אלא גם בטוחים בהרבה מהכלים הדו־גלגליים שהכירו הרוכבים הוותיקים. "ברוב הכלים היום, גם זולים יחסית, יש מערכות בלמים נגד החלקה, ABS, ורואים גם יותר מערכות בקרת אחיזה", אומר גילון.

גם רפורמת המיסוי שפגעה בחלק מהקטנועים, העניקה לראשונה הטבת מס לקטנועים תלת־גלגליים, שמציעים בטיחות משופרת. גובה הנחת המס: 3,000 שקל. המשטרה למשל, אחת מרוכשות הכלים הדו גלגליים הממוסדות הגדולות בארץ, החליטה כבר לפני שנתיים להפסיק לרכוש קטנועים בתצורה רגילה ולעבור רק לקטנועים כאלה, למרות מחירם היקר יותר. בישראל מוצעים כיום רק דגמים בודדים כאלה, עם 2 גלגלים מלפנים ואחד מאחור. אבל ירידת המחיר שלהם הקטינה את הפער בינם לבין הדגמים הרגילים.

מחירו של הכלי הזול בקטגוריה, הימאהה טריסיטי 125 סמ"ק, ירד מ־23 אלף שקל ל־20 אלף ש'. אבירם: "נסיים את השנה עם מכירה של כמה מאות טריסיטי, שהופך לאחד הקטנועים הנמכרים בארץ. זה מעל לתחזיות המוקדמות שלנו. הרוכשים מתחלקים בין רוכבים רדומים שחוזרים לרכב ורוצים לנצל את היתרון הבטיחותי שלו, לבין רוכבים ותיקים שרוצים לעשות אותו דבר".

הענף ממשיך לנהל מאבק להורדת דמי ביטוח החובה הגבוהים, שהפכו את התחום לרווחי מאוד עבור חברות הביטוח. אלה גם מסרבות בינתיים להתאים את מבנה התעריפים לשינויים בשוק. בעוד שבעקבות שינויים בעולם קטגוריית ה־300 סמ"ק הופך דומיננטית, מתעקשות החברות להשאיר את החלוקה הקיימת, שמזניקה את התעריף מעבר ל־250 סמ"ק. העיוות מעודד את היצרנים להמשיך לשווק בארץ דגמים מיושנים, עם פחות אביזרי בטיחות. זאת מעבר לתהייה, מדוע כאשר משרד התחבורה מתאים את מבנה רישיונות הרכיבה למקובל בעולם, לפי הספק המנוע, דגמי הביטוח ממשיכים להיקבע לפי ההספק שלו.

"גם מיסוי הרכב מעוות את המצב", אומר בננו. "רפורמת המיסוי הירוק העניקה הטבות מס נדיבות למכוניות המיני, למרות שהן מזהמות יותר מקטנועי 125 סמ"ק, ותופסות יותר מקום בכביש ובחנייה. זה הופך את הקטנועים ליקרים יחסית למכוניות, ורק מצופף את הכבישים. אני מעריך ששוק הדו־גלגלי ימשיך לגדול, אבל עיוותי הביטוח והמס יקשו עליו לגדול לרמה אירופית".

בינתיים לומדים בענף גם לחיות עם ה"אויב" הטרי, האופניים החשמליים, שזוכים לפופולריות רבה והמכירות שלהם נוגסות לעתים במכירות הקטנועים הזולים. "אנשים מגלים שאופניים חשמליים הם פתרון למי שכבר גר או כבר נמצא בתל־אביב, הם לא כלי שאפשר להגיע עליו מראשון לציון לתל־אביב", אומר גילון.

אבירם מסכים, אבל מזהה גם את הפוטנציאל של מי שכבר גילו את יתרונות השימוש בכלי דו־גלגלי. "אופניים חשמליים זה פתרון לטווח של כמה קילומטרים בודדים. שמי שמגיע ממרחק רב יותר מחפש משהו אחר. אבל בה בעת, רכיבה על אופניים חשמליים מפוגגת את החשש מכלים דו גלגליים. כרגע המאזן שלילי, יש יותר אנשים שעברו מקטנועים לאופניים ממונעים. אבל בטווח הארוך הפופולריות שלהם תביא לנו לקוחות בעתיד. מי שהתרגל ליתרונות הרכב הדו גלגלי יתקשה לעבור למכונית".

 

לא רק על קטנוע

אז החלטתם שאתם רוצים לברוח מהפקקים אבל מחפשים כלי דו-גלגלי עם ערך מוסף?  הנה כמה כלים שבלטו השנה בשוק

הונדה ויז'ן:  חזון עממי

הונדה-ויז'ן

הונדה היא שם נרדף בהרבה שווקים לדו-גלגלי זול ואמין. הויז'ן הוא הגרסה הנוכחית של התפיסה הזאת. עם 108 סמ"ק מקוררי אוויר ו-8.5 כ"ס הספק הוא מספק ביצועים טובים יחסית לקטגוריה. גלגלים בקוטר 14 אינץ' תורמים ליציבות ולזריזות, מערכת CBS לחלוקת הבלימה בין שני הגלגלים משפרת את הבטיחות ונתון צריכת הדלק הרשמי עומד על 52 ק"מ לליטר. פתרון נוח לרוכבים מתחילים ולמי שרוצים להחזיק כעת כלי עירוני זול וחוץ פקקים.

מחיר: 13,900 שקל

 

הונדה MSX125: כמו גדול

הונדה-MSX125

אחת ההפתעות של השנה האחרונה: אופנוע קומפקטי וקל לרכיבה עם התנהגות וסגנון המותאמים לרכיבה עירונית. למרות שהוא מצאים כבר לרישיון הבסיסי, ה-MSX125 לא נראה ולא מרגיש כמו כלי למתחילים. מעבר לעיצוב המושקע, הוא איכותי יחסית, שימושי ועם 9.6 כ"ס, גם מספק ביצועים טובים. מנגד, במחיר דומה לקטנוע איכותי, והיצרן טוען לצריכת דלק של 52 ק"מ לליטר.

מחיר: 20,900 שקל

 

ימאהה טריסיטי 125:
טובים השלושה

ימאהה-טריסיטי

הטריסיטי הוא הקטנוע התלת גלגלי הראשון שמביא לרף המחיר של עד 20 אלף שקל את הטכנולוגיה החדשה: 2 גלגלים מלפנים במקום אחד, ושיפור משמעותי ביציבות על הכביש בלי להתפשר על היתרונות הקלאסיים של קטנועים בעיר. מנוע ה־125 סמ"ק שלו (11 כ"ס) מאפשר גם לרוכבים מתחילים לעלות עליו, ולעקוף בביטחון את בעיות התנועה והחנייה בעיר. ימאהה טוענת לצריכת דלק של 40 ק"מ לליטר ועד סוף השנה הוא מוצע ב־24 תשלומים ולנהגים שנשבר להם מהפקקים, גם רישיון על חשבון היבואן.

מחיר: 19,896 שקל

 

קאוואסאקי נינג'ה 300:
נינג'ה למתחילים

קוואסאקי-נינגה-300

אח נוסף במשפחת הנינג'ה הספורטיבית של קאוואסאקי, גם הוא אופנוע ספורטיבי בנפח בינוני, ומתאים לדרגת הרישוי הבינונית – A1. קל ונוח לשליטה בעיר אך עם זאת כבר מציע מנוע חזק יותר, שבהחלט יכול לשמש גם לרכיבה ספורטיבית רצינית יותר. העיצוב החד והנקי מזכיר את אלוף הסופרבייק קוואסאקי 10ZX וכך גם הביצועים. הספק מרבי: 38.5 כ"ס.

מחיר: 39,685 שקל (מבצע עד סוף השנה: 36,985 ש')

ימאהה MT07\MT09:
תמורה לכסף

ימאהה-MT07

סדרת ה-MT של ימאהה היא סדרת האופנועים הנמכרת ביותר באירופה וגם בישראל, הודות לשילוב בין ביצועים גבוהים במחיר נגיש. ה-MT07 הוא אופנוע הביניים בסדרה, ומתאים לבעלי רישיון A1 (689 סמ"ק, גרסאות 74 או 47 כ"ס). זהו אופנוע "נייקד" וללא מעטה פלסטיקה חיצוני, נוח מאוד לשליטה, כולל בפקקים. מצד שני, המנוע  וההתנהגות ששים אלי קרב במידת הצורך, וההנאה בכבישים מפותלים מובטחת. ה-MT-09 (847 סמ"ק) בועט כבר עם 115 כ"ס.

מחיר: 56,585 שקל ל-07, 69,485 ש' ל-09 (ועוד 2,500 ש' הנחה עד סוף השנה)

 

הונדה פורזה 300: בין-עירוני

הונדה-פורזה

קטנוע מנהלים עירוני שקט, זריז ואיכותי, שעם 279 סמ"ק ו-25 כ"ס מרגיש טוב גם במהירויות בין עירוניות, ומאפשר גם לרוכבים שמתגוררים הרחק מהעיר להגיע אליה במהירות ובביטחון, ועדיין ליהנות מיתרונות הקטנוע בעיר. הוא גם מספיק גדול כדי להרכיב עליו נוסע נוסף, מבלי להיות גדול באופן המקשה רכיבה במקומות צפופים. עלויות האחזקה נמוכות ומערכת ABS מוצעת כאופציה בתוספת 2,000 שקל.

מחיר: 34,900 שקל

 

סוזוקי גלדיוס :650UA יותר זול מקטנוע גדול

סוזוקי-גלדיוס

הנייקד הידידותי של סוזוקי, שהוצג לראשונה בשנת 2009, מגיע ארצה בגרסה מוגבלת הספק אשר תתאים לבעלי רישיון A1. מנוע ה- 650 סמ"ק  (47 כ"ס) אשר מבוסס על דגם ה-SV650, מעוצב בסגנון תעשייתי כבד, עם סבך צינורות אלומיניום ופלדה. הגלאדיוס, אשר מגיע לישראל בגרסה מוגבלת הספק עם מערכת ABS, מציע עיצוב קיצוני, מנוע ידידותי ובו בזמן בועט, ותמחור אטרקטיבי מתמיד. כלי שיכול לשמש רוכב אופנוע מתחיל כקטנוע גדול בימים שרוכבים עליו לעבודה, ובסוף שבוע משמש ככלי לטיולים, שלא מפחד גם מכבישים מפותלים.

מחיר: 60,000 שקל

 

מוטוגוצי V7: קלאסי ועדיין מודרני

מוטוגוצי-V7

ה-V7 הוא אחד האופנועים הכי אייקונים ומסקרנים בשוק. העיצוב שלו הוא מחווה לתקופת הקפה רייסרים של שנות החמישים והשישים, מייצג את תמצית התרבות האופנוענית, חופש ותיור ארוזים בעיצוב מושך. ועם 47 כ"ס הוא מתאים לבעלי רישיון A1, מאפשר גם לרוכבים שעושים את צעדיהם הראשונים בשוק האופנועים הגדולים ליהנות מכלי עתיר אופי וגם בטוח, עם מערכותABS  ובקרת אחיזה. מבחינת מחיר, מדובר על פריצת דרך משמעותית וחיבור למגמה של הוזלת דגמי ה"פאן" של האופנוענות הטהורה.

מחיר: 62,900 שקל

 

אפריליה שיבר 750: מהנה ובטוח

אפריליה-שיבר

אופנוע נייקד שזול מקטנועי המנהלים הגדולים, ושם דגש על הנאה לצד תמורה לכסף. הרוכב יכול לבחור בין 3 מפות הצתה והזרקה שונות למנוע מוזרק הדלק, ספורט, תיור וגשם. במצב הספורטיבי ההספק המקסימאלי עומד על כ- 95 כ"ס. מלפנים יש מזלג הפוך, הכולל טלסקופים הידרואליים 43 מ"מ, ובלמים ראדיאלים. וכמובן מערכת  ABS שנוספה במתיחת הפנים שעבר השנה. הביצועים טובים מאוד גם ברכיבה בכביש מהיר, והתנהגות הכביש מוצלחת.

מחיר: 63,000 שקל

ראה גם

יונדאי-טוסון

אוטו חדש, בלי הדאגות

חברות הליסינג פונות יותר ויותר ללקוחות פרטיים, בעסקאות מוזלות לרכב חדש היתרונות: ירידת הערך הופכת ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>