ראשי / חדשות רכב / מתווה הגז של שוק הרכב
משאית-איווקו-גז

מתווה הגז של שוק הרכב

שוק המשאיות והאוטובוסים לא מחכה לבג"ץ: כלי רכב מסחריים ראשונים שמונעים בגז טבעי כבר נוסעים בארץ, ומספרם צפוי לזנק כבר בשנתיים הקרובות מה יכול לעכב את המעבר, ולמה אתם תוכלו להרוויח ממנו עוד שעת שינה בבוקר

 

ישראל, כך הבטיחה הממשלה, תהפוך למעצמת אנרגיה. הגז הטבעי נמצא בכמויות גדולות במאגרים בים התיכון ורק מחכה להחליף את הבנזין והסולר שמזינים את מנועי המכוניות. לאחר שמיזם בטר פלייס לא הצליח לחולל בארץ מהפכת תחבורה ירוקה בדמות המכונית החשמלית, השימוש בגז לתחבורה נראה מבטיח יותר.

גז טבעי משמש לייצור חשמל ואנרגיה של מפעלי תעשייה גדולים. שימוש בו לתחבורה נפוץ בעולם הרחב בעיקר בכלי רכב מסחריים ובתחבורה ציבורית באזורים עירוניים, כשהיתרון המרכזי הוא בפעולת מנוע שקטה יותר ממנועי דיזל ובפליטת מזהמים נמוכה יותר, בעיקר תחמוצת חנקן (NOX) וחלקיקים נשימים (PM) שגורמים למחלות בדרכי הנשימה כשהם נפלטים באזורים אורבניים צפופים.

גז טבעי (CNG) שונה מגז פחמני מעובה (המכונה LPG, או גז בישול בישראל) שמשמש כבר להנעת עשרות אלפי מכוניות בארץ, מכוניות פרטיות, ג'יפים ומיני ואנים עם מנועי בנזין שהותקנה בהם בארץ ערכה להנעה בגז. זאת, בעקבות מחירו הזול של הגפ"מ, מחצית ממחירו של בנזין, הרבה בזכות מיסוי נמוך יותר.

בשונה מגפ"מ המופק בתהליך זיקוק הנפט, הגז הטבעי אינו עובר תהליך זיקוק אלא מגיע מהבאר ישירות לצרכן ועל כן מוגדר כאנרגיה חליפית לנפט, הוא זול יותר ונקי יותר בתהליך השריפה ובתהליך הייצור. הגז הטבעי קל מהאוויר ואינו רעיל, בשונה מהגפ"מ שהוא גם רעיל לנשימה וגם כבד יותר מהאוויר, ולכן נאסר על רכבים שהוסבו להנעה בגפ"מ להיכנס לחניונים תת־קרקעיים. על רכבי גז טבעי לא צפויה לחול מגבלה כזו.

לעומת הנעה חשמלית, הנעה בגז טבעי נהנית מכל היתרונות של מנועי בעירה פנימית, כמו מגבלות הטווח של הרכב החשמלי והטעינה האיטית. בנוסף להנעה בגז טבעי אפשר להסב גם מנועי בנזין וגם מנועי דיזל. האופציה האחרונה אינה מקובלת להנעה בגפ"מ.

מרצדס-ספרינטר-גז

"אפשרות החדירה של הגז הטבעי היא בעיקר בכלי רכב מסחריים הנעים באזורים עירוניים ונותנים מענה לדרישות הרגולטור להפחתת זיהום האוויר", מסביר אייל חנקין, מנכ"ל סופרגז. "המשק הישראלי צורך תזקיקי נפט לתחבורה בהיקף של כ־45 מיליארד שקל לשנה כשהיקף הסולר לתחבורה מהווה כ־50 אחוז מכך. עלויות הדלק בהפעלת צי רכב כבד מהוות כ־40־45 אחוז מסך עלויות התפעול השוטפות, ועל כן כניסת הגז הטבעי לכלי רכב מסחריים עשויה להביא לחיסכון של עד כמחצית מעלויות הדלק. אם נכמת את זה מספרית מדובר בחיסכון של 11 מיליארד שקל בשנה".

סופרגז כבר מספקת גז טבעי למפעלי תעשייה באמצעות צינורות, וגם מפעילה תחנה ראשונה באלון התבור לתדלוק רכב בגז טבעי וגם מכליות גז טבעי, שמעבירות את הגז למפעלים ובעתיד לתחנות תדלוק בטרם חיבורם לצנרת הגז.

"הטכנולוגיה לשימוש בגז טבעי לתחבורה נמצאת ברמת בשלות גבוהה", מוסיף חנקין. "כיום נעים כ־17 מיליון רכבים מנועים ב־CNG בעולם והגידול השנתי הממוצע עומד על 23 אחוז. אזורים ירוקים במרכזי הערים בעולם אוסרים כניסת רכבי דיזל במשקל מעל 3.5 טון או כלי רכב שאינם עומדים בתקן יורו 5 והוא אינו חל על רכבי CNG. באיסטנבול יש 400 אוטובוסים שנוסעים על גז והם נפוצים גם במדריד, בהאג ובלוס־אנג'לס".

האם הגז הטבעי עדיין רלוונטי לאור הירידה במחירי הנפט בשנתיים האחרונות?

"גם ברמות המחיר, כיום הגז עולה בין רבע לשליש מזה של הסולר, בעיקר מכיוון שתהליך ההפקה של הגז קל וזול יותר. הרגולציה בארץ וההשקעה הנדרשת בתשתיות מייקרת את הגז הטבעי, אבל מחירו עדיין יהיה נמוך יותר ב־30% מסולר. אוטובוס גז יקר יותר לרכישה ב־12 אחוז מדיזל, אבל אתה מחזיר את ההשקעה בתוך שנה בגלל פער המחיר בין גז לסולר. יתרה מכך, משרד התחבורה הציע מענק של 200 אלף שקל ל־100 האוטובוסים הראשונים שיופעלו וזה מוזיל כבר את מחיר הרכישה מאוטובוס דומה עם מנוע דיזל".

כיום יש רק תחנת תדלוק אחת, שלכם, לגז טבעי. האם המצב צפוי להשתנות?

"לחבר את כל תחנות הדלק לצנרת הגז הטבעי כרוך בעלויות גבוהות ובמורכבות מיותרת בבניית התשתית. הפתרון שלנו הוא לספק את הגז במכליות לכל תחנה שתקום, בדיוק באותה הדרך שבנזין וסולר מגיעים כיום לתחנות הדלק. גם הם לא זורמים לשם בצינורות. השימוש במכליות פותר בעצם את הדילמה המרכזית של מפעילי התחבורה הציבורית והרכב הכבד שהיו טרודים עד כה בבעיות התשתית".

בסופרגז מעריכים שהתמיכה של משרדי התחבורה והגנת הסביבה, לצד עלויות התדלוק הזולות יותר יחדירו בשנים הקרובות את הגז הטבעי לשוק הרכב הכבד. חנקין: "אנחנו מעריכים שבתוך שנה תפעל בחיפה תחנה ראשונה כחלק מהחלטת הממשלה לעידוד תחבורה ציבורית נקייה במפרץ חיפה, שתתדלק 30 אוטובוסים ו־22 משאיות לפינוי אשפה, שיונעו כולם בגז טבעי. עד שנת 2020 אנחנו מעריכים שיהיו בין חמש לעשר תחנות בפריסה ארצית. באוסטרליה אגב יש תחנות דחיסה שמספקות גז ללקוחות ברדיוס של 800 ק"מ, כך שטווחי האספקה כאן לא מהווים בעיה".

אוטובוסי גז יגיעו בקרוב גם למרכז הארץ. במרכזים החדשים למפעילות תחבורה ציבורית בכפר־סבא ובחולון קבע משרד התחבורה זיכוי של שתי נקודות, שוות ערך להטבת ההצעה ב־50 מיליון שקל, לחברה שתציע כ־80 אוטובוסים מתוך 420 הדרושים להפעלת הקווים כשהם מונעים בגז טבעי. "זו פעם ראשונה שמכרז של משרד התחבורה מעודד שימוש בגז טבעי וזה יוצר תמריץ גדול למתמודדים להשתמש באוטובוסים כאלה", אומר חנקין.

אוטובוס-מאן-גז

איך החלטת בג"צ לדחות את מתווה הגז תשפיע על כניסת הגז הטבעי לשוק התחבורה?

"זה תורם לאווירת חוסר הוודאות, אבל בפועל זה לא באמת ישפיע. כרגע וב־5 השנים הקרובות כמות הגז שכבר זורם ממאגר תמר מספיקה לתחבורה. עד שהביקוש לגז בתחבורה יחייב כמויות גדולות יותר אני מעריך שהסוגיות סביב פיתוח מאגר לוויתן ייפתרו".

החברה הראשונה שתעשה שימוש בגז טבעי בתחבורה היא אגד, בקווים שיפעלו באזור מפרץ חיפה. "הטכנולוגיה של אוטובוס גז מוכחת, לעומת החשמל שעדיין מוגבל לשימוש בשל מגבלת הטווח", מסביר ניר לנדאו, מנהל אגף המשק באגד. "הפרויקט הראשון שלנו הוא במפרץ חיפה לאור החלטת הממשלה לתחבורה ציבורית נקייה באזור ונוציא מכרז לרכישה של 30 אוטובוסים מונעי גז שיעבדו באזור. הפרויקט יאפשר לנו ללמוד ולבחון את הנושא בהרחבת השימוש בגז גם לאזורים נוספים", מוסיף לנדאו.

חברת דן לעומת זאת נערכת להפעלת קו חשמלי ראשון בתל־אביב, שיעשה שימוש באוטובוסים המצוידים בקבלים חשמליים, שטעינתם מהירה מאוד אך קיבולת האנרגיה שלהם נמוכה. אך הקו הזה גם ממחיש את מגבלות האוטובוס החשמלי: אורכו יהיה כ־10 ק"מ בלבד, מתחנה מרכזית לרדינג, והוא מחייב התקנת עמדת טעינה מיוחדת בתחנות המוצא של הקו.

האוטובוס הראשון שמונע בגז טבעי בארץ הוא מתוצרת מאן, אוטובוס עירוני נמוך רצפה. הוא הגיע לישראל בשנה שעברה, ומאז עובר בין חברות התחבורה הציבורית לניסוי, לבדיקת צריכת הדלק והביצועים בעיקר. באירופה כבר פועלים יותר מ־8,000 אוטובוסים מונעי גז תוצרת מאן.

"המעבר להנעת תחבורה ציבורית בגז טבעי הינו מתבקש לאור משאבי הגז הטבעי הישראליים" אמר צבי נטע, יו"ר מכשירי תנועה, יבואנית מאן, בעת השקת האוטובוס. "אנחנו גאים להיות היבואן הראשון שמספק אוטובוסים ממונעי גז טבעי לישראל. הצפי הינו שבמהלך 5 השנים הבאות כ־30% מכלל התחבורה הציבורית בישראל יהיו מונעים בגז".

גם במשאיות

לקבוצת פיאט העולמית יש מגוון רחב של דגמים שמונעים בגז טבעי, כמעט כל המכוניות הפרטיות, המסחריות הקלות ועד כל דגמי איווקו ניו־דיילי, יורו קארגו ועד סטראליס סמי טריילר במשקל 60 טון. "יש יצרנים נוספים עם כלי רכב המונעים בגז טבעי, אבל לא עם מגוון כמו של איווקו", מסביר יוני אבי טוב, סמנכ"ל החטיבה העסקית בסמל"ת, יבואנית פיאט ואיווקו.

"פיאט השקיעה רבות בפיתוח מנועי CNG, כך שיש לנו את יתרון הניסיון, הידע והמגוון של הכלים ואנחנו יכולים להתחיל לספק אותם ברגע שיוחלט", אומר אבי טוב. "באירופה יש כמיליון כלי רכב מדגמי הקבוצה שמונעים בגז טבעי. למרות הניסיון וההתקדמות של האירופאים, גם שם התשתיות מתאימות בעיקר לשימוש כלי רכב מסחריים וזה יוצר סידור נוח בחברות שבהן הכלים מתרכזים למקום אחד בסוף יום העבודה. במילאנו למשל הקימו תחנה לתדלוק גז במתקן חברת משאיות פינוי האשפה".

מה מהווה כרגע את המחסום העיקרי לכך שתציעו כאן רכבים מונעים בגז?

"הבאנו ארצה שני דגמים של איווקו; ניו־דיילי וסטארליס עם מנועי CNG לצורכי ניסוי. אבל האתגר הוא לייצר את שיתוף הפעולה בין חברות האנרגיה שצריכות להשקיע בתשתית לתדלוק, לבין חברת התחבורה שהשימוש בגז יהיה אטרקטיבי עבורה כדי שתקנה כלי רכב כאלה במספרים גדולים. בסופו של דבר, בדיוק כמו עם המכונית החשמלית ואפילו יותר מכך ברכבי עבודה שבהם השיקול הכלכלי הוא המכריע היחיד, אם השימוש בגז טבעי לא יהיה יותר זול לאורך זמן לא תהיה סיבה לעבור להשתמש בו. היתרונות של הגז מבחינת הפחתת זיהום האוויר לא יספיקו. העלות של השימוש בגז חייבת להיות הרבה יותר אטרקטיבית, הן במחיר הרכישה והן במחיר התדלוק. אם לא תהיה דחיפה רגולטורית לשימוש בגז טבעי קשה להאמין שזה יקרה".

גם מרצדס מציעה דגמים המנועים בגז טבעי בדגמי המשאיות הקלות מסוג ספרינטר. "היתרון המרכזי של הספרינטר הוא ביחידת הנעה דואלית, שבשונה מרכבים מסחריים אחרים המונעים בגז, יכולה לפעול גם על בנזין", מסביר אמיל קרעין, מנכ"ל קבוצת רכבי הובלה והיסעים בכלמוביל יבואנית מרצדס.

"השימוש בשני סוגי הדלק מגדיל את טווח הנסיעה ומעניק יתרון בהתחשב בעובדה שתחנות הגז הטבעי לא יהיו נפוצות כמו תחנות הדלק הרגילות, מה שהופך אותו לוורסטילי הרבה יותר. את המסחרית הראשונה בארץ הבאנו לצורכי ניסוי, בזכות הנכונות שהביעה חברת השילוח פדקס להיכנס לתחום הגז. אם היו מספיק תחנות גז טבעי זמינות אני מעריך שפדקס הייתה עוברת לגז בכל הצי שלהם כבר השנה. אני מקווה שהתוכנית להקמת תחנות תדלוק נוספות בגז תיושם בהקדם, מה שיאפשר לנו להרחיב את שיווק גרסאות הגז בדגמי המסחריות".

משאית-איווקו-גז

ואיך זה לנהוג במסחרית על גז?

לספרינטר NGT, ראשי תיבות של Natural Gas Technology, שקיבלנו לנהיגת התרשמות מנוע בנזין בנפח 1,800 סמ"ק בעל מגדש על. מדובר ביחידת כוח המוכרת מדגמי הפרטיות של המותג ואף שימשה בעבר את ה־SLK, אולי הדגם הרחוק ביותר מהספרינטר. ההספק מגיע ל־156 כ"ס והמומנט 24.5 קג"מ, שהם 7 סוסים, ו־12.2 קג"מ פחות ממנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר הנפוץ בדגם.

בנסיעה בינעירונית, יחידת הבנזין המוזנת בגז הצטיינה פחות מיחידת הדיזל. המנוע מסתובב בסל"ד גבוה ורועש ונחיתות הכוח מורגשת בכביש הררי עם משקל בתא המטען. על הספרינטר המוגז מיועד בעיקר לשימוש עירוני. בנוסף ההסבה לגז באמצעות ערכה של שלושה מכלים, יחידת בקרה נפרדת וסט מזרקים נוסף מעלים את המשקל העצמי ב־260 ק"ג בהשוואה ללוגם הסולר. התדלוק בגז אורך כמה דקות ומתבצע באמצעות מחבר ייעודי.

בשונה מגרסת הדיזל, הספרינטר NGT מוצע בשתי גרסאות בלבד – 316 (משקל כולל 3.5 טון) בתוצרת וואן המשמשת כרכב היסעים, או 516 (משקל כולל 5 טון) בתצורת שלדה המשמשת כמשאית חלוקה. גרסת הגז לספרינט יקרה בכ־20 עד 25 אלף שקלים מגרסת הדיזל.

לאור פערי המחיר עד כמה גרסת הגז באמת אטרקטיבית ללקוחות?

"חברות רבות כמו פדקס, למשל, רואות חשיבות עליונה בנושא איכות הסביבה כאג'נדה תדמיתית. צריכות הדלק של הדיזל והגז דומות, אבל לגז יש יתרון בהיותו שקט יותר ומזהם פחות ואלו יתרונות מכריעים כשמדובר בעבודה עם רכב כבד, בעיקר באזורי מגורים. תחשוב למשל על משאית האשפה שנכנסת לרחוב שלך בחמש בבוקר: משאית גז תהיה שקטה יותר, והסיכוי שהיא תעיר אותך נמוך יותר. מנגד, פער המחיר הצפוי לגז מהסולר גבולי ועשוי להיות לא מספיק משכנע עבור הלקוחות. בהנחה שיהיו הטבות נוספות כדי לקדם תחבורה ירוקה, זה יכניס אלמנט נוסף שיכול לסייע לכדאיות הכלכלית של דגמי הגז. יש גם חקיקה שתחייב את חברות התחבורה שמציעות כלי רכב בינוניים וגדולים לתוכנית רב־שנתית להכנסה הדרגתית של רכבים בהנעה חלופית בשנים הבאות. בארה"ב למשל 80 אחוז ממשאיות האשפה מונעות בגז טבעי כתוצאה מרגולציה ממשלתית שקשורה ברעש, לא רק בזיהום".

גז עדיין אין בתפוצה רחבה, אבל בקרוב מרצדס ואיווקו לא יהיו השחקניות היחידות. איסוזו השולטת בשוק משאיות החלוקה תייבא בעוד כשנה דגמים המנועים בגז. "יש לנו הרבה מוצרים המונעים בגז טבעי, אבל זה תלוי גם בדרישות של משרד התחבורה שמגביל מאוד את הייבוא", אומר דורון ליאור, מנכ"ל UTI יבואנית משאיות איסוזו. "אני מקווה שתוך שנה נוכל להביא לכאן את ההיצע, אבל בלי עזרה ממשלתית שתעודד את השימוש בגז זה לא יקרה. הרכבים האלה יותר יקרים מדגמי הדיזל, והגז בישראל לא מספיק זול. זה גם מתאים לסוג מאוד ספציפי של עבודה, בעיקר לאוטובוסים ומשאיות חלוקה הפועלות בתוך העיר".

אז כמה מס נשלם על גז טבעי לתחבורה?

בתחילת החודש שעבר קבעה סוף סוף המדינה כיצד ימוסה הגז הטבעי לתחבורה. מדובר בעניין עקרוני לחברות תחבורה ציבורית ומפעילי ציי משאיות, כדי להעריך את הכדאיות הכלכלית של הסבת הצי שלהם להנעה בגז טבעי.

הוועדה הבין משרדית לתחליפי נפט לתחבורה, שבראשה עמד המשנה למנהל רשות המסים, ערן יעקב, קבעה כי משאיות ואוטובוסים מונעים בגז יקבלו פחת מואץ (לצורכי מס הכנסה). עוד נקבע כי המדינה תעניק הטבות בדמות מענקי הקמה ורשת ביטחון לתחנות תדלוק לגז טבעי.

עוד נקבע כי המס על גז טבעי יהיה אפסי בשנים הראשונות, שבהן יהיו רק מעט מאוד כלי רכב מונעים בו בכבישים, כך שההטבה לא תעלה למדינה הרבה כסף. אבל גם בהמשך יהיה המס על גז טבעי נמוך מהמס על סולר למשל, כדי להגדיל את כדאיות השימוש בו.

עם זאת, מעבר למיסוי והטבות, עדיין לא קבעה המדינה, ובראשה משרד האנרגיה, מה יהיה המחיר המדויק של הגז הטבעי לכלי רכב.

ראה גם

יונדאי-טוסון

אוטו חדש, בלי הדאגות

חברות הליסינג פונות יותר ויותר ללקוחות פרטיים, בעסקאות מוזלות לרכב חדש היתרונות: ירידת הערך הופכת ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>