ראשי / חדשות רכב / משחררים את הפקק
TK41158

משחררים את הפקק

העבודות על הרכבת הקלה מורגשות בכל גוש דן הקלות מס הוזילו קטנועים בטוחים יותר ואופנועים חדשים ומוזלים מחזירים לתחום רוכבים ותיקים שוק הדו־גלגלי מסכם את תחילת 2016 באופטימיות זהירה

חרי שנתיים רצופות של עלייה במכירות, נראה ששוק האופנועים והקטנועים נמצא בדרך לשנה נוספת של גידול. שנת 2015 הסתיימה לפי נתוני איגוד יבואני הדו גלגלי בלשכות המסחר עם מסירות של 15,510 כלים חדשים, עלייה של 7.4% לעומת שנת 2014, שבה נרשם גידול של 8.6% לעומת 2013. השוק עדיין לא מתקרב לשיחזור המספרים האלמותיים של שנת 2008, אז נמסרו כ־20 אלף כלים חדשים, קצת אחרי ההכרה בכלי ה־125 סמ"ק כקטגוריה הבסיסית במקום ה־50 סמ"ק, ורגע לפני ההחלטה השנויה במחלוקת לייקר את ביטוח החובה.
"שנת 2016 תסתיים עם גידול משמעותי עוד יותר לפי קצב המסירות בינואר־מארס", אומר גדי אבירם, מנכ"ל מטרו מוטור, היבואנית הגדולה בשוק (סאן־יאנג, ימאהה וקאוואסקי). "במארס סיימנו עם מסירות בסך של כ־800 כלים, לעומת 530 בשנה שעברה. ואנחנו לא היחידים. בזבוז הזמן בכבישים הפקוקים, הוזלות מחירים ודגמים חדשים וזולים מבעבר עושים את שלהם. אנחנו פוגשים הרבה רוכבים שעזבו בעבר את השוק הזה וחוזרים אליו, ויש גם פרצופים חדשים לגמרי. הפקקים כיום הם כבר לא עניין רק לעיר, אתה פוגש אותם בשעות הלחץ כשאתה יוצא מהעיר הפרברית שלך במרכז, הרבה לפני שהגעת לעבודה. מי שצריך להגיע מדי יום מהוד־השרון לתל־אביב ובחזרה, בשעות שכולם יוצאים וחוזרים מהעבודה יבלה בכביש יותר משעתיים מדי יום. על דו־גלגלי זה ייקח לו רק חצי שעה".
בקיץ הודיעה רשות המסים על רפורמה במיסוי על רכב דו־גלגלי, שביטלה את ההבדל בהתייחסות לאופנועים ולקטנועים, הקטינה את המס על אופנועים בנפח של פחות מ־800 סמ"ק, העניקה הטבת מס בסך 600 עד 1,700 שקל והנחה של 3,000 שקל במיסוי לכלים בעלי 3 גלגלים, שנחשבים ליציבים ולבטוחים יותר.
הרפורמה פגעה בקטנועי־העל, כלי ה-500-600 סמ"ק שהפכו פופולריים בשנים האחרונות בזכות ביצועים שאפשרו להם לשייט בנוחות גם בכביש בין עירוני ולאפשר לרוכבים לנוע בביטחון לטווחים ארוכים יותר. הרפורמה גם לא טיפלה בפער המיסוי שיצר ה"מיסוי הירוק" בתחום הרכב, כך שעל מכוניות מיני רבות משלמים מס בשיעור נמוך יותר מאשר על כלי עממי כמו קטנוע. וההטבות על אביזרי בטיחות דילגו באופן תמוה על בקרת האחיזה שחודרת ליותר ויותר דגמי אופנועים ולקטנועים חזקים ומשפרת דרמטית את הסיכוי שלא יאבדו אחיזה ויחליקו במקרה של האצה חזקה או כביש חלק.
אבל היו גם דגמים שזכו לדחיפה מחודשת ומתבקשת, כמו ימאהה טריסיטי, עם 125 סמ"ק, הכלי הזול מסוגו בארץ, שהרפורמה הורידה את מחירו מ־23 ל־20 אלף שקל. "הזינוק בביקוש לטריסיטי הפתיע אותנו", מודה אבירם. "הערכנו שנגיע לקצב של 250 כלים בשנה וכעת מדובר כבר על יותר מ־600. זה לא רק הרפורמה, כי הכלי היה זול יחסית גם קודם, אם כי בהחלט כעת הוא קרוב יותר במחיר לכלי 125 סמ"ק דו־גלגליים קלאסיים. אבל בזכות המבנה התלת־גלגלי הוא מעניק רמת בטיחות וביטחון לרוכב שקורצת מאוד לנתח הגדול של נהגים שנשבר להם מהמצב בכבישים ומחפשים כלי שיעניק להם פתרון בטיחותי שיעקוף את הפקקים. סאן יאנג נותן יותר תמורה לכסף, אבל הטריסיטי הפך בחודשים האחרונים לכלי משמעותי בשוק. זה קורה לא רק בישראל, ולכן נראה עוד כלים תלת־גלגליים בעתיד ולא רק בקטנועים. ימאהה למשל הודיע כבר שהיא עובדת על אופנוע כזה".
גם הלקוחות הגדולים בשוק הקטנועים עוברים לכלים תלת־גלגליים. המשטרה החליטה עוד ב־2012 לרכוש רק כלים כאלה וה־MP3 של פיאג'ו זכה אז במכרז שפירסמה. גם מד"א בחרה בכלי של פיאג'ו, שכיום נמכר רק בגרסת 300 ו־500 סמ"ק, חזקות אך גם יקרות יותר מהטריסיטי, לאחר שבעבר יוצר גם ב־125 סמ"ק. "פיאג'ו תמצא את הדרך לחזור עם גרסת בסיס במחיר נגיש יותר", אומר קובי גילון, מנכ"ל עופר־אבניר, יבואנית קימקו, סוזוקי ופיאג'ו. "האיטלקים היו הראשונים שהשיקו כלים כאלה, והחידוש תפס. אין לי ספק שנראה גם יצרנים אחרים משיקים כלים בתצורה הזו".
בעופר אבניר מדווחים על גידול של כ־30% במכירות השנה, בין השאר בעקבות השקת הקימקו דאון־טאון i250. האות i לא באה לסמל הזרקת דלק, כפי שהיא בדרך כלל משמשת, אלא פשוט Israel. מדובר בדגם שקימקו מייצרת במיוחד עבורנו, עם נפח מנוע שתואם לתקנות הביטוח בישראל, שמזנק בנפחים גדולים יותר, כמו הדאון־טאון 350.
"באירופה נפח המנוע של הקטנועים המבוקשים הולך ועולה, והם גם אלה שזוכים למערכות בטיחות מתקדמות יותר", אומר גילון. "הדאון־טאון מגיע עם ABS גם בדגם החדש, וטוב שהמדינה מעניקה הקלות מס לאביזרי בטיחות, אבל היא צריכה ללכת עד הסוף בעניין. בקרות אחיזה חייבות לקבל גם כן הנחה, היום זו מערכת שקיימת אפילו ב־MP3, זה כבר לא משהו שנשמר רק לאופנועי ספורט יקרים. ועניין הביטוח חייב להיפטר, לא יכול להיות שהמדינה קובעת דירוג אחד מבחינת מיסוי והספק, וחברות הביטוח ממשיכים לעבוד לפי דירוג אחר ומיושן". מה שיסייע מאוד לתפוצה של המערכת נגד החלקה הוא החובה לצייד בה ב־2017 כל כלי שנמכר באירופה בנפח של 126 סמ"ק ומעלה. דגמי 125 ומטה יחויבו במערכת CBS זולה יותר, המחלקת את עוצמת הבלימה בין הבלם הקדמי לאחורי.
עוד בולטת השנה בעקבות שינוי המס והגעת דגמים חדשים וזולים התחזקות במכירות אופנועים בנפח ביניים, מגמה שאפשר היה לראות כבר בשנה שעברה. "היצרנים חוזרים לשפיות, ואחרי שנים של אופנועים ב־80-85 אלף שקל, יש היום דגמים חדשים ומשמעותיים במחיר של 60 וכמה אלף שקל, כמו סוזוקי GSR750 ואפריליה שיבר, ועם כל מערכות הבטיחות", אומר גילון. "רוכבים על כלים של 250 סמ"ק מרגישים כיום נוח לעבור לאופנוע גדול וחזק יותר, לא כדי לעשות את סדום־ערד, אלא כדי ליהנות מכלי חזק ומהיר יותר, שגם מעניק חוויית רכיבה מלאה יותר".
בשוק הזה בולטת סדרת אופנועי ה־MT של ימאהה, הכוללת דגמי 125 ו־300 סמ"ק ב־30־40 אלף שקל לצד דגמים נוספים שעולים פחות מ־60 אלף שקל, עם דגש תמורה לכסף.
"ככל שמוסיפים מערכות בטיחות זה מקדם ועוזר. וההטבות במס מאפשרות להוזיל עלויות. אבל בשורה התחתונה זה לא מה שישפיע. מצב התנועה יותר משמעותי למכירות", אומר ניסים בנימין, מנכ"ל אלבר מוטו, יבואנית קטנועי דיאלים ואופנועי הארלי דיווידסון. "אם פעם היית מבזבז בכביש חצי שעה ושעה כיום זה קרוב לשעתיים בגלל ההחרפה במצב בכבישי המרכז. אני מעריך שב־2016 השוק ירשום עלייה משמעותית, לא של 3 עד 5 אחוז. כשהתחילו העבודות על הרכבת הקלה היו הערכות שיהיה כאוס גדול בכבישים, אבל בהתחלה, ההאטה לא הייתה נוראית. אבל העבודות התחילו בהדרגה וככל שהן מתגברות מרגישים את ההפרעות יותר ויותר. אני שומע ממורי רכיבה לחץ ללימוד על רכב דו־גלגלי, נהגים רבים מבעבר שעושים רישיון 125 סמ"ק, וגם בעלי 125 סמ"ק שמשדרגים".
בנימין, מוותיקי הענף, היה ממובילי מחאת האופנוענים נגד עליית מחירי הביטוח, שהסתיימה בהקלות אך לא החזירה לגמרי את התעריפים לאלה שהיו נהוגים לפני עשור. "בסוף המדינה תצטרך להפחית את המס על כלי 125 סמ"ק", הוא אומר. "זה יהיה אינטרס שלה כדי להתמודד עם הפקקים. ביטוח החובה צריך היה לרדת משמעותית לפי ההסכמות עם המפקח על הביטוח. אבל זה שוב נדחה. בסוף שרי האוצר והתחבורה יתערבו. דו־גלגלי זה הפתרון הכי זמין. הפחתת עלויות תזניק את השוק".
בחודשים האחרונים יצאו לדרך יוזמות להשכרת קטנועים, בעיקר בתל־אביב. זה יכול לעבוד?
"ביטוח לקטנוע להשכרה הוא 14 אלף שקל לשנה, יקר מאוד. תוסיף עלויות תפעול, והשכרת מקום ועובדים. זה הרבה כסף ואתה חייב מאסה שתתמוך בזה. כדי שיהיה רווחי צריך לקחת 150-200 שקל ליום. ואלה סכומים שבפריסת תשלומים אתה כבר יכול לקנות קטנוע בכמה ימי השכרה לחודש, ובטח אופניים חשמליים. יהיה קשה להרוויח מזה. לפני שנים היו חברות שניסו להשכיר בתל־אביב ובסוף סגרו. אולי לעסק קטן זה ייתן פרנסה נוספת אבל ביזנס גדול בטח אין פה".
אתם חלק מקבוצת אלבר, חברת הליסינג השנייה בגודלה בארץ. מתי נראה קטנועים ואופנועים בליסינג?
"בעבר לא הייתה היענות של השוק העסקי. כעת יש יותר חברות שקונות, ואני מאמין שבעקבות הפקקים יהיה שינוי בתפיסה. חברות יבינו שעדיף להציע אופציה דו־גלגלית לעובד שמבזבז שעתיים ביום בפקקים. זה טוב לו וטוב לחברה. הסטיגמה של הדו־גלגלי עדיין מפריעה".
מה שיסייע לשנות את התדמית הזו הוא התגברות פעילות הספורט המוטורי הדו־גלגלי. פעילות כזו מתקיימת כבר שנים, אבל כעת היא זוכה סוף־סוף למעמד חוקי, עם מסלול שטח חוקי ראשון בווינגייט שמארח אליפויות מוטוקרוס, כולל לילדים, ואף אליפויות מרוצי אספלט שהחלו לאחרונה במנחת דלתון.
"וינגייט זו פריצת דרך שחיכינו לה. מסלול מסודר עם ביטוח ומרשלים שאחראים על הבטיחות. יש התעוררות, עם מוסדות וסיוע ממשרד הספורט ומהשרה מירי רגב", אומר גילון. "זה גם מגביר מכירות של דגמי השטח ואנחנו כבר ערכנו בווינגייט השקה לדגמים חדשים של הווסקוורנה".
אבל לא הכל טוב גם כאן. "יש עדיין יותר מדי ביורוקרטיה, תהליך הוצאת רישיון המרוצים עדיין איטי ומוגבל כעת לאופנוע אחד ספיציפי. מי שמחזיק יותר מאופנוע אחד צריך לבחור ביניהם. אסור לנו גם למכור אופנוע מרוץ למי שאין לו רישיון מירוצים. יש עוד עבודה".
גם עניין המיסוי על אופנועי מרוצים עדיין לא הוסדר. במסגרת הסדרת הספורט המוטורי נקבע מס קנייה מופחת בשיעור 19% על הכלים האלה, אך רשות המיסים ביטלה אותו בעבר בעקבות הזינוק במכירות הכלים האלה, לאחר שמאות רוכבים המתינו שנים לאפשרות לרכוש אותם, ועשו זאת ברגע שהדבר התאפשר. הרשות טענה שהמיסוי המופחת מנוצל לרעה, אך לאחר בדיקות נוספות החזירה אותו. "רשות המיסים עדיין מחזיקה אותנו קצר, המיסוי המופחת תלוי בהוראת שעה שתקפה עד יולי, ואנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה בהמשך", אומר גדי אבירם. "כמות האנשים שרכשו כלים ספורטיביים ומתחרים זניחה, ועדיין מדובר בהצלחה פנטסטית. יש פעילות, ייסדנו ליגת ילדים כדי להכשיר את הדור הבא, ובחודש הבא נקיים תחרות בתמיכת ימאהה. אבל קשה לתכנן ככה קדימה. בסוף המדינה אישרה כבר לפני עשר שנים את חוק הספורט המוטורי ורוצה לקדם את התחום, אני מקווה שרשות המיסים תיישם את המדיניות הזו".

ראה גם

יונדאי-טוסון

אוטו חדש, בלי הדאגות

חברות הליסינג פונות יותר ויותר ללקוחות פרטיים, בעסקאות מוזלות לרכב חדש היתרונות: ירידת הערך הופכת ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>