ראשי / חדשות רכב / הטכנולוגיה יורדת אל העם
ימאהה-NMAX

הטכנולוגיה יורדת אל העם

הדו־גלגליים בטוחים מאי פעם: מערכת ABS, שפעם אפשר היה לקבל רק באופנועי הסופר־ספורט היקרים מגיעה כיום לקטנועים ב־20 אלף שקל וגם כלים עם 3 גלגלים זולים מאי פעם

שנת 1988 הוצגה לראשונה מערכת ABS למניעת נעילת הגלגלים באופנוע, עשור לאחר שבוש הציגו את המערכת עבור מכוניות בעלות ארבעה גלגלים. המערכות הראשונות היו כבדות מאוד, שקלו כ־11 ק"ג ואופי פעולתם היה דומה למערכות הקיימות במכוניות. מאז ועד היום מערכות אלו עברו שיפורים ושינויים רבים. באמצעות מחקרים רבים פותחו מערכות ABS יעודיות לכלי רכב דו־גלגליים, משקלם ירד ויעילותם הלכה וגברה.

לפי מחקר שפירסם לאחרונה המכון הלאומי האמריקאי לביוטכנולוגיה (NCBI) התקנת מערכת ABS בקטנוע או באופנוע מביאה לירידה של עשרות אחוזים בסיכוי שיהיה מעורב בתאונה. כך למשל, קטנועים המצוידים במערכת היו מעורבים פחות תאונות, 24% באיטליה, 29% בספרד ו־34% בשוודיה.

מחקרים כאלה שיכנעו את האיחוד האירופי, בתמיכה חזקה של הפדרציה הבינלאומית לספורט מוטורי (FIA)  לחייב התקנת מערכת נגד נעילת גלגלים בכלי רכב דו־גלגליים. לפיכך, החל משנת 2017, יחויבו כל הקטנועים והאופנועים מעל נפח של 125 סמ"ק באירופה בהתקנת מערכת ABS. הקטנועים בנפחים הקטנים (125 סמ"ק ומטה) יחויבו בהתקנת מערכת בלימה משולבת (CBS), המחלקת את הבלימה בין הבלם הקדמי והאחורי באופן אוטומטי ממוחשב. אפשר להניח שגם משרד התחבורה בארץ יאמץ כמקובל את התקנה, כמו שהוא נוהג עם תקנות אירופיות אחרות.

יחד עם זאת, כבר לפני מועד כניסת התקנות לתוקף, ניתן לחוש בזליגת מערכות בטיחות מתקדמות, שהיו בעבר בשימוש בלעדי של קטנועים ואופנועים בעלי נפח של 300 סמ"ק ומעלה, אל קטנועים בנפחים הקטנים והזולים יותר. התהליך נמצא עדיין בתחילתו, אך כבר היום אפשר למצוא לא מעט כלים דו־גלגליים בנפחים הקטנים והבינוניים המציעים מערכות בטיחות מתקדמות, כמו ABS, או מבנה תלת־גלגלי. הנה כמה מהם שנמכרים בישראל.

ימאהה NMAX 125

ימאהה-NMAX

ה־NMAX של ימאהה הגיע לישראל בסוף 2015 ובכך הפך לקטנוע ה־125 סמ"ק הראשון בארץ שמגיע עם מערכת ABS כסטנדרט. בנוסף יש לו גם תזמון שסתומים משתנה למנוע, טכנולוגיה לא שכיחה בקטנועים קטני נפח. הוא קטן ממדים, קל לשליטה ולהיגוי, כך שהוא מתאים במיוחד לרוכבים מתחילים. העיצוב צעיר וספורטיבי. למרות נפח מנוע קטן יחסית, תזמון השסתומים המשתנה בשילוב משקל קל הופכים אותו לקטנוע זריז ויעיל במיוחד בעיר.

מחיר: 19,985 שקל

סאן־יאנג ג'ויס מקס ספורט 125 ABS  

ג'וי-מקס-125

לשנת 2016 קיבל גם קטנוע המנהלים של סאן יאנג בנפח 125 סמ"ק מערכת למניעת נעילת גלגלים, כשרק ה־NMAX של ימאהה מקדים אותו בפלח השוק הזה — למרות שקטנועי 125 סמ"ק אינם מחויבים במערכת על פי החקיקה האירופית. מלבד נפח המנוע הקטן יותר המיועד לשימוש עירוני, הג'וימקס 125 חולק את אותו גוף ותא מטען של אחיו הגדול.

מחיר: 21,985 שקל

סאן־יאנג ג'ויס מקס 250 ספורט ABS      

ג'וי-מקס-250

סאן־יאנג ג'וימקס הוא קטנוע המנהלים הנמכר בארץ, וזאת הסיבה שתוכלו לפגוש לפחות אחד כזה בכל רמזור במרכז העיר. גרסת ה'ספורט' מציעה מלבד עיצוב קרבי יותר, גם מערכת ABS לטובת בטיחות מוגברת. הרכיבה נוחה וזורמת, עם תא מטען גדול, והוא מתאים במיוחד לאנשים שרוצים להגיע מהפריפריה אל תוך העיר ולצאת בקלות, תוך רכיבה על כבישים בין־עירוניים המצריכים מהירות גבוהה יותר מזו של קטנועי 125 סמ"ק.

מחיר: 27,485 שקל

ימאהה טריסיטי 125

ימאהה-טריסטי

הטריסיטי של ימאהה הוא כלי לתחבורה אישית עירונית עם מערכת גלגלים כפולה מלפנים שהופכת אותו לתלת־גלגלי ייחודי. מצד אחד הוא שומר על כל יתרונות הגודל בצליחת פקקים במהירות ויעילות, ומצד שני מציע בטיחות מוגברת בעזרת שני גלגלים קדמיים המקנים יציבות גבוהה מאוד. כך הפך הטריסיטי לפופולרי בקרב נהגים שויתרו על הרכב לטובת ניידות, נהגים חדשים, ומי שהחזירו את רכב הליסינג מהעבודה וחזרו לרכב בגלל הפקקים ועלויות שווי השימוש במשכורת.

מחיר: 19,985 שקל

 קימקו דאון טאון 250i  ABS

קימקו-250i-דאון-טאון

קימקו הייתה יצרנית הקטנועים הראשונה אשר הציגה קטנוע עם ABS בישראל. הדאון טאון שנחת בארץ השנה הוא קטנוע שמיוצר במיוחד עבור השוק הישראלי, עקב תקנות הביטוח בארץ המעודדות כלי 250 סמ"ק, בזמן שהעולם עובר ל־300 סמ"ק, ומשקיע דווקא בכלים האלה, שחברות הביטוח בארץ מענישות בתעריפים מופקעים, את מיטב טכנולוגיות הבטיחות. וכך הדאון טאון הוא אחד הקטנועים היחידים בנפח המנוע הזה המשלב מערכת ABS כסטנדרט.

מחיר: 29,700 שקל

פיאג'ו MP3 300/500 LT ABS

TK41135

פיאג'ו הייתה הראשונה להציג לעולם את תפיסת הקטנוע התלת־גלגלי, עם ה־MP3 הראשון ב־2007, שנראה אז כל כך עתידני. לפני כשנתיים, הוצגה גרסה חדשה ומשודרגת לגאדג'ט, אשר כוללת לא רק את המערכת המיוחדת של פיאג'ו הרשומה כפטנט, אלא גם מערכת ABS, ומערכת בקרת אחיזה. לאורך השנים הוכיח את עצמו ה־MP3 ככלי יציב ומוצלח, וזכה גם לביקושים מגופים מוסדיים ברחבי העולם, כמו גם בישראל, שבה נרכש בידי מד"א, משטרת ישראל וחברות עסקיות רבות, שחיפשו כלי שישלב את יתרונות הקטנוע עם רמת בטיחות גבוהה.

מחיר: מ־41,745 שקל

סוזוקי בורגמן AN400/650     

סוזוקי-SFV

סוזוקי היפנית הציגה בשנים האחרונות מגוון רב של כלים, בהתאם ל"רוח האופנוענות החדשה" שהיא מובילה אשר מצוידים במערכות בטיחות מתקדמות ובעיקר ABS. בורגמן הוותיק, ממייסדי שוק קטנועי המנהלים, משווק כיום עם מערכת נגד נעילת גלגלים בשני נפחי המנוע שלו. יש לו גם אבזור נוסף כגון מחממי ידיים, מחמם מושב, מראות מתכוונות חשמלית ועוד, ומוניטין מוצק ומוצלח בשוק.

מחיר: מ־47,390 שקל

סוזוקי 650 SFV

סוזוקי-בורגמן

וגם אופנוע אחד: הנייקד של סוזוקי, שהוצג לראשונה ב־2009, מגיע בגרסה מוגבלת הספק לבעלי רישיון A1. מנוע ה־650 סמ"ק (33 כ"ס) אשר מבוסס על דגם ה־SV650, מעוצב בסגנון תעשייתי כבד, עם סבך צינורות אלומיניום ופלדה. הגלאדיוס, כפי שהוא מכונה, מגיע לישראל בגרסה מוגבלת הספק עם מערכת ABS, יציע עיצוב קיצוני, מנוע ידידותי ובו־בזמן בועט, ותמחור אטרקטיבי מתמיד וממחיש שכיום גם אופנועים זולים מספקים רמת בטיחות שעד לא מזמן לא היה אפשר לקבל גם בכלים הספורטיביים והיקרים, כפי שאפשר לראות גם בסדרת ה־MT של ימאהה.

המחיר: 54,400 שקל

 

גם באופנועים הגדולים

הרלי-דווידסון

מערכות ABS הגיעו לשוק הדו־גלגלי דרך האופנועים הגדולים. כיום הן כמעט סטנדרטיות אצלם, כולל בדגמי הארלי דיווידסון (מלבד בסטריט 750 הבסיסי). דגמי הארלי סבלו במשך שנים מפיגור טכנולוגי, לעיתים מכוון, מאופנועי קאסטום אחרים, אך בשנים האחרונות צמצמו את הפער.

בכלל, ההשקה המחודשת של הראלי בישראל בשנה שעברה, עם העברת זיכיון הייבוא לאלבר מוטו, הייתה הפתעה נעימה לשוק. את שנת הפעילות הראשונה סיימה הסוכנות עם מסירות של 133 כלים, יותר מכפול מהתוכנית המקורית, עם דגמים בטווח מחירים נרחב, מ־60 אלף שקל ועד יותר מ־200 אלף שקל. השנה נשמר הקצב.

"הרבעון הראשון הסתיים עם מסירות של יותר מ־40 כלים", אומר ניסים בנימין. "מגיעים אלינו גם בעלי הארלי ותיקים שבאו לרכוש כלי חדש, אבל גם רוכבים צעירים, חדשים למותג. הייתה הנחה במשך שנים שאין הרבה ביקוש בארץ לאופנועים כבדים, וקצב המכירות של הארלי הוכיח שהמצב בשטח אחרת, אנחנו רואים שכל השוק הזה מתעורר".

 

ראה גם

יונדאי-טוסון

אוטו חדש, בלי הדאגות

חברות הליסינג פונות יותר ויותר ללקוחות פרטיים, בעסקאות מוזלות לרכב חדש היתרונות: ירידת הערך הופכת ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>